Головна » Файли » Навчальні посібники |
[ Викачати з сервера (1.49 Mb) ] | 08.01.2013, 17:35 |
ПЕРЕДМОВА
У
системі професійної підготовки майбутнього вчителя української мови і
літератури важливе місце належить курсу українського фольклору, мета якого - пізнати
народну творчість у всіх її виявах, через минуле українського народу бачити
його сучасне, сприяти формуванню фольклорної, культурознавчої компетенції
педагога-словесника. Опановуючи цю навчальну дисципліну, студенту-першокурснику
важливо набути вмiнь аналiзувати твори української усної народнопоетичної
творчості, зiставляти їх жанрові особливості з огляду на морально-етичні
проблеми, через дослідження фольклорних текстів, історико-культурологічні
корені слів-фольклоризмів відкрити особливий світ народного художнього мислення. Певну
допомогу у вирішенні завдань курсу українського фольклору може надати
пропонований посібник, що містить програму
курсу, літературні джерела, сім цілісних модулів, зміст яких реалізується в кількох темах. Модуль 1
"Фольклор - невід'ємна складова національної культури" передбачає огляд
особливостей історичного розвитку українського фольклору, міркування стосовно
видів і жанрів народної творчості, значення курсу у системі підготовки
майбутнього вчителя-словесника. У модулі
2 "Обрядова творчість" з'ясовуються особливості календарно- і родинно-обрядової поезії та народної
драми. У модулі 3 "Героїчний епос" схарактеризовано окремі ознаки дум
та історичних пісень. Модуль 4 "Балади і ліричні пісні" містить теми,
присвячені баладам, родинно-, суспільно-побутовим, стрілецьким, повстанським,
танковим пісням, а також пісням літературного походження. Модуль
5 "Казкова та неказкова історична проза" передбачає розгляд народних
казок, легенд і переказів. У модулі 6 "Народна пареміографія" представлено
коротку характеристику прислів'їв і приказок, народних повір'їв, байок,
дитячого фольклору. Модуль 7 "Місце фольклору в системі професійної
парадигми вчителя української мови і літератури" пропонує ознайомитися з
проблемами польової фольклористики, історією фольклорних експедицій, змістом і
організацією фольклорної практики, фольклорною підготовкою студентів на
заняттях мовно-літературного, психолого-педагогічного циклів, під час
педагогічної практики, а також науково-дослідною роботою з фольклорного
краєзнавства. До
кожної з тем модулів пропонуються орієнтовні міркування, посилання на
відповідну літературу. Пріоритетна роль належить активним формам і методам, які
спрямовують студента на самостійний пошук, зокрема контрольно-тренувальним,
проблемно-пошуковим, інтелектуальним, дослідним запитанням і завданням. Враховуючи
те, що реальністю сьогодення стає полікультурна освіта, окремі завдання
спрямовані на пізнання майбутнім учителем української мови і літератури
культури рідного народу в діалозі з іншими слов’янськими культурами. Наявна
спроба врахувати вимоги модульно-рейтингової технології навчання у вищій школі,
а також завдання і специфіку дистанційного навчання. У
додатку міститься словник термінів, фольклорно-етнографічні розвідки про
Глухівщину, тематика наукових робіт з курсу, питальник фольклорної практики. Пропонований
навчальний посібник не претендує на повний виклад систематичного курсу
"Український фольклор". Укладаючи теми, ми спирались на існуючі
підручники, посібники, монографії, словники, довідники, збірники, статті,
Інтернет-сайти в галузі фольклористики, культурології, лінгвокультурології та
лінгвофольклористики, етнолінгвістики, етнолінгводидактики, педагогіки, методик
викладання української літератури, використовували матеріали фольклорних,
етнографічних практик, здійснених студентами Глухівського державного
педагогічного університету в різних регіонах України. Автор
вдячний шанованим рецензентам за надані критичні зауваження і цінні змістовні
поради стосовно вдосконалення змісту даного посібника. | |
Переглядів: 1045 | Завантажень: 117 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |