Головна » Файли » Навчальні посібники |
[ Викачати з сервера (982.5 Kb) ] | 08.01.2013, 17:37 |
Передмова
Змiна полiтико-правового
статусу української мови в житті суспільства і освіті, акцент на особистісно
орієнтовану парадигму, виконання соціального запиту на формування національно
свідомої, духовно багатої мовної особистості молодого громадянина і патріота
Української держави зумовлюють якісно нові вимоги до професійної підготовки
майбутнього вчителя української мови і літератури. Сучасний
педагог постає не як урокодавець, запрограмований всією освітньою системою, а
як Особистість, Майстер, котрий поєднує в собі риси філософа і
літературознавця, культуролога і естета, лінгвіста, психолога, педагога. У зв’язку з
цим ускладнюються
завдання
професійної підготовки такого вчителя, викладача в педагогічному університеті. Від рівня
професійної готовності, професійної компетенції, мобільності майбутнього
вчителя-словесника залежить якісне виконання завдань гуманітарної освіти й
системи виховання підростаючого покоління. Загальноосвітні,
інноваційні навчальні заклади чекають на такого педагога, котрий буде обізнаний
з таємницями філології, володіє навичками ораторського і ділового стилю
спілкування, усвідомив свої національні корені, усвідомлює і пропагує духовну
культуру українського народу, шанує
виховні цінності інших народів, дотримується принципів народної етики й моралі
в повсякденному житті, вміє розпізнати, випестувати в кожному учневі його
неповторно-індивідуальний талант. Справжній майстер уміє захопити
"живим", емоційним, пристрасним словом рідної мови і з допомогою
рідного слова як головного знаpяддя засiву людяностi в
дитячих душах формує духовно багату, національно-мовну, толерантну особистість
з розвиненим почуттям розуміння й поваги до інших культур, закладає основу професійної
компетентності. В
сучасному загальноосвітньому закладі дедалі важливішим
стає співвивчення мови і національної культури, опанування українською мовою як
матеріальною і духовною цінністю народу. На
потребі формування культурологічної, етнокультурознавчої, соціокультурної
компетенції учнів наголошується у проекті державного стандарту базової і
повної середньої освіти, шкільних програмах з української мови та літератури.
Зокрема культурологічна змістова лінія шкільної програми мовної освіти
передбачає вивчення широкого кола питань етнолінгвістичного,
лінгвокультурознавчого спрямування, серед яких - лексико-фразеологічне
багатство звичаїв, обрядів, фольклору рідного краю. Отже, кожен з майбутніх
учителів-словесників за час навчання в педагогічному університеті повинен
навчитися міркувати над психологією, філософією, естетикою, дидактичною та
філософською мудрістю рідного слова, щоб потім успішно реалізовувати ці вміння
у педагогічній діяльності. Таким
чином, акцент на антропоцентричну парадигму,
культурологічне мислення, забезпечення повноцінного міжкультурного
спілкування детермінує введення культурологічного й зокрема
лінгвокультурологічного компоненту в навчально-пізнавальну,
науково-дослідницьку, практично-діяльнісну підготовку майбутнього вчителя
української філології. Існує необхідність у наповненні лігнвокультурологічним
змістом соціально-гуманітарних, філологічних, психолого-педагогічних дисциплін,
інтегрованих курсів словесності, лінгвокраєзнавства, етнолінгвістики, лінгвокультурології.
Науковий
пошук у царині лінгвокультури рідного краю сприяє формуванню лінгвістичної,
мовної, етнолінгводидактичної, лінгвокультурознавчої компетенції, філологічної
культури національно-мовної особистості майбутнього педагога, котрий характеризується висококультурним мовленням,
образним мисленням, високими інтелектуальними і моральними якостями, високим
рівнем комунікативних умінь і навичок, виявляє мовне чуття естетичної цінності
рідного слова, мовний смак, мовну стійкість тощо. Вагому
роль у цьому відіграє самостійна пошуково-дослідницька робота з вивчення
лінгвокультури рідного краю, що сприяє глибшому засвоєнню теоретичних знань,
отриманих при вивченні сучасної української мови, фольклору, літературного
краєзнавства, народознавства, етнопедагогіки, їх постійному оновленню і
вдосконаленню, допомагає майбутньому вчителеві-словеснику досягти високого професіоналізму,
розширити теоретичний кругозір, наукову ерудицію. Саме для самостійного
опанування лінгвокультурознавчого матеріалу студентами-філологами призначений
пропонований посібник. Книга може бути
корисною і для учнів загальноосвітніх та спеціальних закладів на етапі
допрофесійної підготовки майбутнього вчителя української мови і літератури. Книга
містить п'ять модулів. У модулі "Виховний потенціал лінгвокультури рідного
краю" з’ясовуються ознаки лінгвокультурознавчої компетенції як складової
професійної компетенції майбутнього вчителя української мови і літератури, її
формування у процесі навчально-пізнавальної діяльності та практик. Наступні модулі побудовані на
характеристиці дидактичного матеріалу українознавчих текстів,
фольклорно-етнографічних і діалектологічних практик під кутом зору
лінгвокультурологічного підходу. Модулі
"Родина", "Громада" присвячені семантико-етимологічній характеристиці
назв спорідненості, свояцтва, громадських стосунків. Модулі "Мовленнєвий
етикет", "Мова родинної педагогіки" пропонують ознайомлення з
лексемами і фраземами на позначення вiтання, побажання,
вибачення, етнолінгвістичними
особливостями весільної і поховальної обрядовості, ойконіміки, ремісничої лексики рідного краю. | |
Переглядів: 1447 | Завантажень: 229 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |